Chleb dla każdego

24.11.15 Komentarze 0

Moim wspomnieniem z dzieciństwa nie jest zapach świeżo upieczonego domowego chleba.
Mam jednak nadzieję, że moje dzieci właśnie ten zapach będą pamiętać doskonale, dlatego próbuję i piekę domowy chleb dosyć często.
Dla mnie to frajda, a dla nich zdrowie. I smak, który trudno podrobić.

Dobry chleb na zakwasie to nie taka łatwa sprawa. Próbowałam nie raz i niestety nie zawsze efekt powalał. Ja będę próbować nadal, a póki co podzielę się z wami przepisem prostym, szybkim i zdrowym, mimo że 'tylko' na drożdżach.


Chleb na szybko
Składniki:
1 szklanka mleka
pół łyżeczki brązowego cukru
10 dkg świeżych drożdży
1 kg mąki *
3 szklanki otrębów (żytnich lub owsianych) lub płatków owsianych
3-3,5 szklanki letniej wody
3 łyżeczki soli
1 łyżeczka mielonego kminku (nie rezygnujcie z tego składnika! Ja za kminkiem nie przepadam, ale zmielony dodaje na prawdę genialny posmak)
3 łyżki łuskanego słonecznika
3 łyżki pestek dyni
2 łyżki zmielonego siemienia lnianego
1 łyżka sezamu

Przygotowanie:
- przygotować dwie formy keksówki- wysmarować oliwą i posypać np. otrębami lub wyłożyć papierem do pieczenia
- lekko podgrzać mleko, dodać do niego cukier, 3 łyżki mąki (z mąki przygotowanej na chleb) i pokruszyć drożdże. Wszystko dobrze wymieszać do rozpuszczenia drożdży i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia (trwa to około 15 minut),
- do miski wsypać mąkę i resztę składników, dodać wyrośnięty zaczyn i dobrze wyrobić na jednolitą masę. Wody dodajemy najpierw 3 szklanki, potem stopniowo dolewamy więcej tylko jeżeli ciasto jest zbyt suche,
- ciasto przełożyć do wcześniej przygotowanych foremek, włożyć do zimnego piekarnika i ustawić temperaturę 100 stopni,
- po 15 minutach zwiększyć temperaturę do 180 stopni i piec 1 godzinę (aby chleb z góry nie przypiekł się za bardzo, można uciąć kawałek papieru do pieczenia i położyć na foremki),
- po godzinie wyłączyć piekarnik i zostawić chleb w środku na kolejne 10 minut,
- wyjąć z piekarnika i z foremek, wystudzić na kratce. Jeśli nie lubicie twardej skórki chleba, można chleb zaraz po wyjęciu posmarować z góry przegotowaną wodą lub roztopionym masłem po czym owinąć w czystą ściereczkę i tak pozostawić do wystygnięcia.
My w domu bijemy się o twarde 'piętki' chleba, więc ja studzę na kratce :)

* jeśli chodzi o mąkę, można dowolnie łączyć różne rodzaje mąk. Dla tych, którzy preferują 'bardziej normalny' chleb proponuję na sam początek zwykłą mąkę pszenną lub pół na pół z mąką pszenną pełnoziarnistą. Namawiam jednak do spróbowania mąki orkiszowej, żytniej, gryczanej czy jaglanej. Proporcje dowolne, ale unikałabym pieczenia chleba jedynie z mąki żytniej- nie wyrasta za dobrze.
Ostatnio upiekłam chleb żytnio-gryczany. Uwielbiam ten orzechowy posmak mąki gryczanej w chlebie- wyszedł pyszny! Polecam :)
Mąki pełnoziarniste, ku mojej wielkiej radości, można kupić już prawie w każdym sklepie. Lidl ma w swojej ofercie żytnią i pszenną, Biedronka orkiszową. W innych supermarketach znajdziecie gryczaną i pozostałe oczywiście też. Jaglaną robię sama z kaszy jaglanej.

Mam nadzieję, że się skusicie i w waszych domach już niedługo rozniesie się cudowny zapach domowego chleba.

Smacznego!